Hokej.net Logo

Gruth: Trzeba zmniejszyć liczbę obcokrajowców, bo w przewagach Fin gra przeciwko Finowi

Henryk Gruth w roli komentatora (Foto: Polski Hokej)
Henryk Gruth w roli komentatora (Foto: Polski Hokej)

Henryk Gruth, były wybitny polski obrońca i szkoleniowiec, tworzył podwaliny pod hokej w Szwajcarii i ma swoje przemyślenia o stanie polskiego hokeja. – Dzięki lidze open poziom PHL się podniósł, ale w finale mistrzostw Polski przewagę grają Finowie, przeciw Finom z drugiej strony. Dla mnie to nie jest budowanie polskiego hokeja – zaznaczył komentator Polsatu Sport.

 

 Użyję nawet takiego stwierdzenia, że postawa zawodników zamazała prawdziwy stan polskiego hokeja. Rozegrali bardzo dobre mistrzostwa. Na granicy swoich możliwości. Przed turniejem wydawało mi się, że nie będą w stanie nawiązać rywalizacji z najlepszymi, a nawiązali, wspięli się na swoje wyżyny. Natomiast po analizie tej drużyny, gdzie większość zawodników mamy starszych, rodzi się pytanie o zaplecze  zaznaczył na antenie Polsatu Sport Henryk Gruth.

Jedyny Polak w Galerii Sław Międzynarodowej Federacji Hokeja na Lodzie stwierdził, że liga open nie jest dobrym pomysłem i konieczność posiadania sześciu polskich zawodników w składzie to zbyt mała liczba, aby młodzi zawodnicy dostawali szansę gry. W przewagach grają prawie sami obcokrajowcy. Władze polskiego hokeja stopniowo mają wprowadzić w kolejnych latach obowiązek gry 8, 10 i 12 polskich zawodników w składzie drużyny ligowej. W przyszłym sezonie ma być ich jeszcze sześciu, bo jest to ostatni sezon trzyletniej umowy z klubami.

 Dzięki lidze open poziom PHL się podniósł, ale w finale mistrzostw Polski przewagę grają Finowie przeciw Finom z drugiej strony. Oprócz obcokrajowców pojawiają się na lodzie jedynie Grzegorz Pasiut i Bartosz Fraszko. Dla mnie to nie jest budowanie polskiego hokeja. My musimy się zastanowić nad tym. Dlatego idźmy trzema torami. Pilnujmy reprezentacji, trener Kaláber stara się z niej wyciskać to, co najlepsze. Ale stwórzmy też centralną możliwość szkolenia zawodników, no i zastanówmy się, jak ma wyglądać w następnych 10 latach Polska Liga Hokeja. Mówiliśmy, że trzeba zmniejszyć liczbę obcokrajowców w niej grających i słusznie - podkreśla Henryk Gruth.

Szkoleniowiec, który od wielu lat tworzył hokej w Szwajcarii jest od początku Mistrzostw Świata Elity komentatorem meczów na antenie Polsatu Sport. 66-letni były obrońca podkreślił, że selekcjoner reprezentacji Polski nie ma z czego wybierać bo za mało polskich zawodników gra w lidze. Pozytywnie jednak ocenił pracę Róberta Kalábera.

 Przez ostatnie dwadzieścia kilka lat pracowałem w roli trenera, więc jest to mój konik. Z uwagą patrzę na pracę trenerów. Dlatego mogę powiedzieć, że trener Kaláber spisał się fantastycznie. Ze swej strony zrobił wszystko. Przygotował drużynę optymalnie pod względem fizycznym, jak i taktycznym. Spójrzmy także na to, ilu mamy zawodników w Polsce. Gdy liczyliśmy ich wspólnie, to doszliśmy do liczby 97, razem z rezerwowymi. Ale gdyby spojrzeć na to, kto tak naprawdę gra w lidze, to zostałoby 50 Polaków, czyli trenerowi Kaláberowi, oprócz tych, których miał na MŚ, zostaje ewentualnie dwudziestu kilku hokeistów, z których może zbudować reprezentację  ocenił Gruth.

Głównym problemem polskiego hokeja jest słabe zaplecze TAURON Hokej Ligi. Większość polskich 15-letnich zawodników nie ma możliwości rozwoju, bo rozgrywa zbyt mało meczów w swojej kategorii wiekowej Rówieśnicy z innych krajów grają wówczas po 40-60 meczów.

 Ktoś mi podpowiada, że z MHL - Młodzieżowej Hokej Ligi. Ale grający tam młodzi Polacy będą mieli problemy, żeby się zmieścić w trzeciej piątce w drużynach PHL-u. Pomyślmy wreszcie nie tylko o PHL-u, ale o chłopaku, który ma 15 lat i nie ma w Polsce żadnej drogi rozwoju. To mówię ja, który pracował tyle lat za granicą. Szwajcarzy zaczęli od zera. Od szkolenia trenerów i czekali 30 lat, ale się doczekali. My nie mamy w ogóle Centralnej Ligi Juniorów. Co w Polsce ma zrobić utalentowany zawodnik w wieku 12-13 lat? Jeśli jego rodzice są bardziej zamożni, to szukają drogi rozwoju w Czechach, Niemczech i to są pojedyncze przypadki, ale my im w ogóle w tym nie pomagamy – podsumował dla Polsatu Sport wybitny były obrońca reprezentacji Polski.

,

Czytaj także:

Liczba komentarzy: 88

Komentarze

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze. Zaloguj się do swojego konta!
Lista komentarzy
  • unista55
    2024-05-25 10:39:04

    Moim zdaniem stwierdzenie, że Kalaber "spisał się fantastycznie" jest mocno przesadzone. Zdobyliśmy 1 punkt. Żle obraną taktyka na turniej. Na mecze z Francją i Kazachstanem, byliśmy kompletnie nieprzygotowani kondycyjnie i taktycznie. Wszystkie siły rzuciliśmy na Szwedów i Amerykanów, by się "pokazać". Pochwalili nas po meczach, ale myślę, że już wielu z nich nie pamięta, że Polska grała w elicie. Utrzymanie w elicie się nie udało, kwalifikacje do igrzysk przegrane. Zobaczymy za rok.

  • Arma
    2024-05-25 10:59:36

    Panie Gruth, zapraszamy do związku, niech pan w końcu zbawi nasz hokej, niestety na teraz to zwykłe gadanie pod publike. Może pan i reszta ludzi nie wiedzieć ale jest jeden poważny powód dla którego unika się kontraktowania Polaków w klubach, mianowicie nasi kadrowicze widzą w klubach tylko pieniądze i ok, to ich praca ale nie jest powiedziane że wszyscy muszą się o nich zabijać. Jak ktoś wie ile kadrowicze krzyczą za kontrakt, wie także że to palenie pieniędzmi w kominku, i nie ma co się dziwić że kluby wolą obcokrajowców skoro są dużo lepsi i są lepszymi ludźmi.

    W lidze są takie różnice w budżetach że poza czołówką, kluby mają funkcjonować bez długów, sezon w sezon, to prosta kalkulacja czy brać 35 latka w cenie dwóch chłopaków z Finlandii czy Szwecji.

    • RafałKawecki
      2024-05-25 11:20:30

      Proste rozwiązanie - salary cap. Uważasz, że zasługujesz na wysokie zarobki ? Pokaż to w lidze gdzie są potrzebne wysokie umiejętności.

    • J_Ruutu
      2024-05-25 12:49:21

      Żeby mieć "salary cap" najpierw trzeba wprowadzić jawne budżety i kontrakty. A u nas wciąż wszystko na zasadzie "tajne przez poufne".

    • RECplayer
      2024-05-25 16:48:10

      Kiedyś Mariusz Czerkawski powiedział, że niechce się pchać do związku bo to beton, to że ktoś ma wiedze i coś by chciał ( podobnie własnie jak Pan Gruth), to nie znaczy że prezesi i cała reszta "złodzieji" pozwoli mu zrobić coś dla dobra tej dyscypliny. Każdy patrzy na swoją kieszeń i oto żeby było dobrze wtedy kiedy jest przy korycie.

    • J_Ruutu
      2024-05-26 13:32:54

      "zapraszany do związku" - czyżbyś był działaczem pzhl?

  • narut
    2024-05-25 11:03:02

    eleganckie podsumowanie naszych bolączek, trzeźwe, szacunek za docenienie pracy Trenera Roberta - mam analogiczne odczucia, nasi pod jego kierunkiem wspięli się na wyżyny swoich możliwości, co do Francji i Kazachstanu - to po prawdzie szybko zapominamy czym te drużyny są, zapominamy, że obie składają się w zdecydowanej większości z zawodników grających w bardzo dobrych ligach (z 2/3 ich składów), że część z tych zawodników odgrywa w swoich klubach niepoślednie role, z dobrym dorobkiem punktowym i nie tylko, że z takim Kazachstanem jeszcze w 2018 roku dostawaliśmy baty 6-1, że nawet wygrana w 2020 r. to po oblężeniu kazachskim została przez nas wyszarpana, a w tym roku gra już była o wile bardziej wyrównana, choć wynik sam gorszy, ale taki jest sport..

  • Romson21.
    2024-05-25 11:05:56

    Panie Henryku bardzo pana ceniłem jako zawodnika pamiętam pana występy w reprezentacji Polski ,ale pozwole się nie zgodzić z pana opinią.Na początek obsada bramki i moje pytanie gdzie był Michael Łuba jeden z najlepszych bramkarzy 2 ligi francuskiej był w studiu polsatu zamiast reprezentacji Polski.Obrona to kabaret popisy niektórych obrońców np.podczas meczu z Kazachstanem to dramat.Szybkościowo leżymy 3 bramka rownież z Kazachstanem.Jedyny polski napastnik który miał związek z poważnym hokejem nie jedzie na mistrzostwa.13 porażek z rzędu czy to jest sukces.Byliśmy na turnieju MŚ najgorszą ekipą.

  • atreus
    2024-05-25 11:18:35

    Jak na wybitnego fachowca to nic nowego Pan nie powiedział, temat szkolenia nie jeden raz się przewijał w komentarzach. Wystarczy przestać mówić i zacząć robić. Mamy ponoć szkoły pod nadzorem PZHL (Katowice dumnie przyjęli w tym roku 8 osób i to nie problem z chętnymi tylko szkoła ma ograniczenia do 40 osób na wszystkie roczniki- poprawcie mnie jak się mylę). Młodzież mało gra meczy? A z kim ma je grać? Mecze typu Warszawa czy Łódź lejące Elbląg, Wrocław czy Malbork po 30:0 niegdy nie powinny się odbyć. Poprostu nie mają z kim grać wyrównanych meczy. Zreszta stan młodzieżowego hokeja pokazują Mistrzostwa Polski. Poprostu może nadejdą czasy kiedy ktoś przestanie gadać a zacznie coś robić

    • Spaghetti
      2024-05-25 11:57:03

      Zgadzam się Tobą. Jak zobaczyłem listę rezerwową do SMS to się za głowę złapałem.
      Te dzieci powinny być zagospodarowane.
      Co oni mają robić jak się do tej szkoły nie dostaną?

  • hubal
    2024-05-25 11:30:54

    by szkolić potrzebne są pieniądze
    za ich brak odpowiadają władze tegoż kraju
    one wolą paść rydzyków i im podobnych pasożytów i mnie to nie dziwi bo mają w tym interes
    i najważniejsze , ludzie kręcący się wokół polskiego hokeja są nieudolni dla tej dyscypliny (dla siebie pewnie nie)

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-25 11:40:25

    Potrzebujemy nowej profesjonalnej polskiej ligi hokejowej bez ingerencji PZHL, ale do tego potrzeba więcej lodowisk. Stąd odpowiedź dlaczego lodowisk nie ma: monopol PZHL, kontrola, korupcja.

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-25 11:43:30

      Aby mieć profesjonalną ligę hokejową składającą się z więcej niż 9 drużyn, potrzebni są obcokrajowcy.

  • J_Ruutu
    2024-05-25 12:46:57

    "Władze polskiego hokeja stopniowo mają wprowadzić w kolejnych latach limit kolejno 8, 10 i 12 polskich zawodników w składzie drużyny ligowej, w przyszłym sezonie ma być jeszcze sześciu"
    Nie ma żadnego "limitu polskich zawodników" w składzie. Mogą grać nawet sami Polacy.
    To o czym piszecie to wymagane minimum.

  • botanick
    2024-05-25 13:03:02

    Panie Henryku nie przekonasz Pan tutaj Ich..tutaj jest "moja prawda jest najmojsza".Pozdrawiam.

  • BOBEK
    2024-05-25 13:05:26

    o czym w gadacie żeby mieć ligę muszą być sponsorzy jak ich nie będzie nie będzie nic i kropka a Heniek i Mariusz powiedzieli kiedyś ze do tego bagna polskiego nie wejdą do póki będą długi i nie będą mieli wolnej ręki to tak dla przypomnienia ,Czerkawski raz załatwił trenera to się to zarządowi nie podobało co chciał robić i go szybko wywalili .

    • botanick
      2024-05-25 13:12:56

      BOBEK ,zobacz tutaj nawet kibiców Pan Henryk nie może przekonać,to jak przekonać działaczy klubowych,sponsorów?Ktoś pisze że kasy brak? Niech miasto z dotacji miejskiej przekaże z 20-30 procent na szkolenie młodzieży..to są nasze pieniądze.

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-25 13:13:47

    Wolałbym mieć polską profesjonalną ligę hokejową z 20 drużynami i profesjonalnymi arenami hokejowymi, na której będzie tylko 30% urodzonych w Polsce polskich hokeistów, niż mieć tylko 9 profesjonalnych drużyn z małymi hokejowymi arenami, na których będzie 90% polskich hokeistów.

    • Arma
      2024-05-25 13:21:50

      Jesteś strasznie odklejony, na dodatek nie masz nawet podstawowej wiedzy a raz za razem próbujesz się wypowiadać. Lepiej najpierw się doedukować. 9 klubów hokejowych w Polsce to max obecnie, nie wiem skąd Ci się wzięło 20 profesjonalnych klubów skoro jeszcze niedawno w tej lidze grały dwa kluby o mistrza, teraz jest chociaż większa rywalizacja.

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-25 13:28:34

      @arma, THL nie jest profesjonalną ligą hokejową, skoro GKS Katowice ze swoim maleńkim lodowiskiem w porównaniu do niektórych szkół średnich w USA potrzebuje na utrzymanie środków finansowych Województwa Śląskiego, Miasta Katowic, rządu itp.

    • Arma
      2024-05-25 13:32:06

      Witamy w Polsce. To nie jest USA, to nie jest Rosja czy Finlandia. Wiem że cięzko to zrozumieć ale jak już się uda, będzie Ci łatwiej zrozumieć obecne realia. Hokej w naszym kraju jest NISZĄ, to oznacza tyle że staramy się by ten hokej przeżył i był jakiś normalny poziom, możesz ciągle rzucać porównania o NHL, pytać czemu nie ma lodowisk skoro gdzieś jest 4000 ale nie zmieni to faktu że to Polska i ten sport dogorywa. Mam nadzieję że pomogłem

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-25 13:40:11

      @arma, Tak, to właśnie mówię, ale to nie jest Polska, tylko PRL, który nie jest w stanie ewoluować: Homokomuna 60 lat i żadnego postępu. Polska ma kapitał ludzki, co oznacza, że ​​jeśli zainwestujesz w swoją młodzież i zapewnisz jej dobre warunki do gry, to za 15 lat podpiszą profesjonalne kontrakty w dobrych ligach hokejowych, wszyscy zarabiają, a społeczności są szczęśliwe. Zamiast tego PZHL robi tak: „dajcie nam pieniądze, bo będziemy wspierać GKS Katowic, bo mamy tradycję w hokeju na lodzie”.

    • rawa
      2024-05-25 13:50:45

      Patrick zgodzę się z Armą, że jesteś odklejony od polskiej rzeczywistości. To że jest za mało lodowisk, są przestarzałe, że nie ma profesjonalnego systemu szkolenia to my to wiemy. Chłopie powiedz mi tylko skąd Ty chcesz wiąść na te Twoje nowoczesne lodowiska i profesjonalizm w kraju z dykty w którym odtatni gasi hanukę.

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-25 13:54:15

      @Arma @Rawa Dlaczego PZHL nie realizuje projektu budowy dziesięciu aren hokejowych na ponad 3000 widzów w największych miastach Polski (m.in. Warszawa, Poznań, Wrocław, Rzeczów, Lublin, Białystok i Łódź) i nie ogłasza ofert dla firm i lokalnych inwestorów, którzy chcą być współwłaściciele profesjonalnych drużyn hokejowych?

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-25 14:07:06

      @Arma @Rawa, urodziłem się w Quebecu w Kanadzie i grałem w hokeja juniorów w Ontario, hokej w szkole przygotowawczej w USA, mieszkałem w Szwajcarii, Polsce, Francji, Litwie i Rosji i mogę powiedzieć, że sytuacja hokej na Litwie czy we Francji jest lepszy niż w Polsce. Wiesz dlaczego? Bo jeśli urodziłeś się we Francji lub na Litwie i chcesz grać w hokeja na lodzie, możesz, ale jeśli urodziłeś się w Warszawie, mieście liczącym 2 miliony mieszkańców i chcesz grać w hokeja, a jest tylko jedno lodowisko, które jest zawsze zarezerwowane co robisz? A jeśli mieszkasz w Białej Podlaskiej, gdzie możesz zagrać w hokeja na lodzie? Nie możesz!!!!! I TO JEST KRYMINALNE! NIE NAUCZANIE DZIECKA JAZDY NA ŁYŻWACH LUB GRY W HOKEJA JEST JAK NIE NAUCZANIE DZIECKA PŁYWANIA!

    • rawa
      2024-05-25 14:30:06

      Widzisz Patrick urodziłeś się w Kanadzie dlatego rozumiem Twój punkt widzenia. Arma i ja urodziliśmy się w Polsce. Ja w czasach komuny, ktora tak na prawdę dalej ma się dobrze w sferze mentalnej w naszym kraju. Teraz odpowiedz mi skąd wziąść kasę na te Twoje pomysły skoro decyzyjne osoby dalej tkwią komuszym marazmie. Ci ludzie nic nie stworzą oni tylko potrafią wydawać i defraudować publiczne pieniądze.

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-25 13:22:53

    Kilka lat temu ponad 80% hokeistów w NHL stanowili Kanadyjczycy. Czy to oznaczało, że Amerykanie nigdy nie mieli szansy być dobrzy w hokeju na lodzie? Teraz mamy graczy NHL z Arizony, Teksasu, Florydy i Kalifornii. Ponieważ nikt nie miał takiej mentalności, że hokej jest ograniczony tylko do 9 razy z określonej lokalizacji geograficznej 😉

  • WojtekPodhale
    2024-05-25 13:23:06

    wystarczy wziąść przykład z Węgier -drużyna ma limit 45 pkt. obcokrajowiec 4 pkt. /kadrowicz 3 pkt. / krajowy zawodnik 2 pkt./
    młodzieżowiec 1 pkt to zmusza klub i menedżerów do szkolenia i zatrudniania różnych zawodników. Proste a nie koniecznie złote. polecam się z pomysłami.

  • mario.kornik1971
    2024-05-25 14:22:39

    Nie zgadzam się. Liga open sprawiła, że jest po co przychodzić na każdy mecz. Przybywa kibiców, są emocje i mecze na styku. Wiadomo co trzeba zrobić a open nie jest tu problemem
    Ludwiku Dorn śp, Sabo nie idźcie tą drogą!

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-25 14:32:19

    W USA rodzice spotykają się, aby organizować i budować lodowiska hokejowe dla swoich dzieci, ale w Polsce miasta liczące kilkaset tysięcy mieszkańców i więcej nie są wystarczająco zorganizowane i inteligentne, aby móc budować całoroczne kryte lodowiska. Taka jest różnica w mentalności i społeczeństwie między mną a post PRL-owską Polską.

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-25 14:42:58

    @Rawa, kiedyś będę chciał zostać Prezezem PZHL. Najpierw jednak realizuję pewne osobiste plany. Pierwsze pytanie jakie mi się nasuwa to jak Mirosław Miszkin został prezesem PZHL? Skąd on pochodzi? Kto go wybrał? Po drugie, czy w Polsce da się zorganizować hokej bez PZHL? Na przykład, co jeśli chcę mieć własne lodowisko i drużynę hokejową? Czy mogę lub muszę uzyskać szereg zezwoleń i licencji od PZHL?

    • Arma
      2024-05-25 14:48:18

      Dużo gadasz i nic poza tym. Zrób sobie przerwę od HN bo się ośmieszasz a ludziom jak i mi cięzko się tego czyta. Powodzenia w odpoczynku

    • Luque
      2024-05-25 17:52:32

      Już jeden Józek chciał organizować hokej po "hamerykańsku" i jakoś zwinął interes, a mówił że Nas nauczy jak to się robi... widzę, że masz podobne marzenia ale powiem Ci jedno tutaj to tak nie działa, a każdy kraj musi dostosować system do struktury swojej gospodarki i zamożności.

    • kijek
      2024-05-25 19:16:28

      Wy serio dyskutejecie z Kovalskym z Florody, któremu się wydaje, że wszystko wie, a wie tyle co przeciętna ameba? Nie bez powodu w US to Polak w żartach jest synonimem dekla.
      W dodatku patrząc na resztę komentów jest niepełnosprawny umysłowo, chociaż użyłbym swojskiego słowa pier.......

    • rawa
      2024-05-25 22:09:17

      Kijek jakbyś umiał czytać to byś z siebie nie robił dekla. Zainwestuj w globus i sprawdź sobie gdzie jest Quebec Kanada a gdzie Floryda USA. A tak poza tym Patrickowi można napewno zarzucić naiwność z racji urodzenia w Kanadzie, gdzie inny mental zwłaszcza do hokeja.

    • kijek
      2024-05-25 22:35:25

      Rawa, koleś mieszka w USA. Kiedyś pisał o Florydzie, co mnie interesuje gdzie teraz zaparkował campera. Szkoła przygotowawcza w Stanach to dzieciaki 5-6 lat. Więc wychowany w Stanach. Znajomość czytania ale bez zrozumienia czytanego tekstu robi z ciebie dekla.
      Idiotyzm to nie to samo co naiwność, miejsce urodzenia nie ma znaczenia. No szkoda, że do Arizony się nie zgłosił. Odpaliłby drukarkę i nie tylko drużyna by została, ale za rok Puchar Stanleya na bank :D

    • rawa
      2024-05-25 22:54:37

      I co z tego Kanada czy Usa. Patrick jest odklejony od polskiej rzeczywistosci i to co pisze to sami wiemy, że trzeba zrobić. W naszym kraju same łebskie chłopaki co się na wszystkim znają a kraj mamy z dykty. Od dekad dy.mają nas ci sami. Skoro za wielką wodą pełno dekli to dlaczego ich chiciażby hokej tak dobrze stoi a u nas w krainie ynteligentów na nic nie ma kasy. Heniuś też w powyższym artykule podobnie jak Patrick gada co trzeba zrobić ale na gadce się kończy. Po prostu trzeba skończyć pier.dolić a zacząć działać.

    • kijek
      2024-05-25 23:10:54

      Gruth ma racje i co z tego? To każdy wie, żadna nowość. Problem jest z wykonaniem, bo przy takiej ilości klubów to jest niemożliwe. Strzelam, że jesteś kibicem któregoś z nich. Zgodzisz się, że Twój klub przez minimum 10 lat będzie przeciętniakiem, lub dołował w lidze, ale wychowa np. 20 reprezentantów? Wątpie. Wszyscy chcą wygrywać, działacze, grajki, kibice. Dlatego składy wyglądają jak wyglądają. Interes reprezentacji nie jest interesem klubu, tak jest nie tylko w hokeju. Graj młodymi do których dokoptujesz kilku naprawdę dobrych grajków, żeby mieli się niby od kogo uczyć. Ale poziom padnie na pysk, więc i ta nauka też nie będzie taka super. I uważasz, że w trakcie tych umownych 10 lat nikt nie wpadnie na pomysł "a chromole to, kupuje 35 letnich Czechów, Finów i Słowaków i robie majstra"?

    • rawa
      2024-05-25 23:17:32

      Młodzi są słabo wyszkoleni. Gruth tworzył system szkolenia w Szwajcarii to niech nie gada to co my wszyscy wiemy tylko niech wprowadzi w czyn to na czym się zna.

    • Arma
      2024-05-25 23:22:07

      Planu odbudowy hokeja w PL nie można konstruować na Katowicach czy Tychach tylko na Sanoku, Sosnowcu bo bogaci zawsze sobie poradzą z planem a dół tabeli nie. Właśnie dlatego plan szwajcarski Grutha nigdy się nie uda i zawsze będą odmrażać ten sam temat co rok. To liga dwóch prędkości i plan odbudowy musi być przyjazny dla biednych by biedne kluby mogły go łatwo i przyjemnie wprowadzić mimo gorszego budżetu czy słabej pozycji na rynku transferowym.

    • kijek
      2024-05-25 23:34:37

      Nie zgodzę się Arma. Odnosisz się do obecnej sytuacji, ok. A co jeśli za miesiąc w Sanoku znajdzie się sponsor, który sypnie np. 4M PLN? Z automatu doszlusują do Kato i Tychów i będą się tak samo zachowywać. Niestety brutalnie wszystko sprowadza się do pieniędzy. Kiedyś Cracovia miała gdzieś młodzież, teraz podobno wprost przeciwnie. Czemu? Bo im budżet padł na pysk. Daj im brakującą kasę a wrócą do starych nawyków.

    • Arma
      2024-05-25 23:54:02

      Chodzi mi o ogólną tendencję. Obecnie jedynym pomysłem na uratowanie hokeja jest metoda bata na Unie, Katowice i Tychy by równali w dół poprzez nakaz grania młodymi. Ktoś sobie gdzieś wymyślił że tak wyrówna się poziom ligi i przez szkolenie wzrośnie poziom.

      Bieda to normalny stan rzeczy w sporcie i ten cykl jest ciągły, kluby mają pieniądze, potem ich nie mają więc dają szanse młodym a potem mają znowu pieniądze

    • kijek
      2024-05-26 00:03:21

      Takie rozwiązanie jest idiotyczne. Czyli klub ma grać x zawodnikami w danym przedziale wiekowym, tak? Założenie, że wszyscy się sprawdzą jest naiwne. Co z tymi, którzy przekroczą granice wieku i są za słabi? Kończą karierę, tak. Ilu takich jest w skali roku? Raczej mając takie perspektywy bym się poważnie nad tym zastanowił.

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-25 14:47:00

    @Mario.Kurnik1971, co z Ludwikiem Dornem?🤔

    • mario.kornik1971
      2024-05-25 20:13:02

      Polityka. Wypowiedź Kwaśniewskiego po wprowadzeniu psa o imieniu Saba do Sejmu przez Marszałka Sejmu śp. Ludwika Dorna ok
      10 lat temu , więc to dedykuję Panu Henrykowi na temat ligi open. Myślę, że nie jesteś w temacie.

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-25 20:22:07

      O Ludwika Dorna z PiS słyszałem ale nie wiedziałem że lubił hokej.

    • mario.kornik1971
      2024-05-25 22:23:30

      Dorn nie ma nic wspólnego z hokejem, użyłem sarkazmu w stosunku do Pana Grutha

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-25 15:20:26

    Mój znajomy ma firmę budowlaną i chcemy wybudować w Polsce Wschodniej 10 lodowisk, większych i ładniejszych niż nowe w Sosnowcu oraz mieć własną ligę hokejową pełną hokeistów z Białorusi, Kanady, Ameryki i Ukrainy. Czy potrzebujemy zgody Gospodina Miszkina i PZHL?

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-25 15:27:25

    Beton z PZHL już się ze mną skontaktował i błagał, żebym aplikował na stanowisko Prezesa PZHL. Muszę jeszcze o tym pomyśleć.

  • jastrzebie
    2024-05-25 17:33:03

    Pan Henryk mówi o limicie obco co Kalaber z Laszkiewiczem proponowali 5 lat temu. Wtedy wylało się na nich dużo hejtu.

    • rawa
      2024-05-25 18:27:16

      Przeciez możesz sobie zatrudnić tylu polskich hokeistów ile chcesz. Problemem nie są limity tylko poziom ich wyszkolenia.

  • Ryszard Rr66
    2024-05-25 17:57:53

    gdyby nie armia zaciężna jaki byłby poziom ligi, i o jakich młodych mowa w ich miejsce i pewnie starsi zawodnicy grają po znajomościach i nie dopuszczają lepszych 18 21 latków,

  • PanFan1
    2024-05-25 18:57:33

    Panie Henryku dziękuję za podtrzymanie mnie w stwierdzeniu że "sześciu to zbyt mało" - dziękuję.

  • Tomunio82
    2024-05-25 20:03:33

    Minimum od 10 lat slysze to magiczne slowo. "trzeba" i od 10 lat nikt nic nie zrobil. Ani jeden gwiazdor ani drugi. O Tych wspanialych radach to wie 90% maniakow z tego portalu.
    Minkina obiecywal ze zredukuje zadluzenie, a jest jeszcze wiekszy.
    Przychodza wybory to jeden kandydat...
    Kalaber dobry trenera, Ale Po dwoch awansach Rok Po Roku, moze sie zdazyc ze Beda dwa spadki Rok Po Roku. Jesli zrezygnuje duzo starszych, to niestety to bardzo prawdopodobnie.

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-25 20:35:51

    @Kijek, nie jestem z Florydy. Przynajmniej wiem więcej niż GKS kontra Tychy. Polska to jedyny kraj na Ziemi, po Ukrainie, w którym hokej na lodzie się nie rozwija. Już niedługo Kenia będzie silniejsza w hokeju na lodzie niż Polska. Słuchaj, Szwajcaria, kraj liczący mniej niż 9 milionów prawie wygrywa z Kanadą, a Polska nie może wygrać z Kazachstanem? Po co nam więc do czegokolwiek PZHL?

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-25 20:36:06

    @Kijek, nie jestem z Florydy. Przynajmniej wiem więcej niż GKS kontra Tychy. Polska to jedyny kraj na Ziemi, po Ukrainie, w którym hokej na lodzie się nie rozwija. Już niedługo Kenia będzie silniejsza w hokeju na lodzie niż Polska. Słuchaj, Szwajcaria, kraj liczący mniej niż 9 milionów prawie wygrywa z Kanadą, a Polska nie może wygrać z Kazachstanem? Po co nam więc do czegokolwiek PZHL?

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-25 21:04:08

    @Luqu, Jedyne, czego potrzeba, to lodowiska. Nie trzeba być geniuszem, żeby to zrozumieć. Pięć lodowisk w Warszawie i np. we Wrocławiu i profesjonalne drużyny w tych miastach bardzo by pomogły. Nie chodzi o to, żeby czegokolwiek uczyć, ale żeby mieć mózg.

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-25 21:06:13

      Nie pochwalam rasistowskich, uwłaczających komentarzy na temat mojego pochodzenia. Ten, kto śmieje się ostatni, śmieje się najmocniej.

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-25 21:42:08

    Polska jest 21. gospodarką planety, a Szwajcaria jest 20. gospodarką planety, a Polska ma cztery razy więcej ludności niż Szwajcaria, ale Szwajcaria jest w stanie pokonać Kanadę, ale Polska nie może pokonać Kazachstanu. Zatem do wszystkich rasistów, którzy nienawidzą mnie z powodu mojego północnoamerykańskiego pochodzenia, proszę o pomoc w Szwajcarii, ponieważ 30 lat temu Szwajcaria była słabsza w hokeju na lodzie niż Polska. Szwajcaria w jakiś sposób zdała sobie sprawę, że w największych miastach sensowne jest posiadanie lodowisk i drużyn hokejowych.

    • Arma
      2024-05-25 21:47:57

      Weź leki bo gadasz sam ze sobą.

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-25 21:49:21

      @Arma, dzięki za odpowiedż. Mądry.

    • Karol1964
      2024-05-25 22:55:33

      Zacznij chłopie myśleć realnie a nie po amerykańsku PZHnL to ludzie którzy siedzą w tym jeszcze od komuny. Ci panowie narobili 20 mln długu który mimo ich wysiłków rośnie, w większości krajów taki związek został by postawiony w stan upadłości i rozwiązany. Polska to kraj w którym odliczenie od podatku na jakikolwiek sport jest nieopłacalne a większość kibiców nawet nie ofiaruje 1% na swój klub co było by jakąś małą pomocą, nie ma korporacji które były by zainteresowane sportem jak USA gdzie sport to dochód. Hokej w Polsce pod względem finansowym jest nie dochodowy utrzymywany w poważnym stopniu tylko dla celów wyborczych i nie można go porównywać z USA, Kanada czy krajami zachodnim.

  • manek 1906
    2024-05-25 22:27:30

    Patrick Albert Dole- Lekow nie biorę, podpisuje sie pod twoimi wypowidziami dwoma rękami! Umrę i chyba hokeja takiego jak grają Szwajcarzy w Polsce nie zobacze

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-25 23:33:47

      Dziękuję Manek, kiedyś w Polsce będziemy wspólnie walczyć o to, żeby tak się stało. Pozdrawiam serdecznie

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-25 23:27:37

    @Karol1964, Chłopaki, to jest to, co mówię. PZHL do niczego nie jest nam potrzebny, bo jest bezwartościowy. W Polsce ludzie mają teraz więcej pieniędzy, więc stać ich na dobre łyżwy dla dzieci i sprzęt hokejowy. Problem w tym, że w największych miastach, w których mieszka najwięcej ludzi, nie ma lodowisk, więc nie ma jeszcze takiej opcji. Istnieją strony internetowe, na których możemy zbierać pieniądze i składać petycje w celu zebrania środków na budowę lodowisk hokejowych. Kiedy już będzie odpowiednia ilość lodowisk, hokej będzie mógł rozwijać się organicznie. PZHL i ludzie tacy jak Czerkawski i Henryk Gruth nie mają sensu, bo w interesie najwyższej ligi hokejowej w Polsce powinno leżeć posiadanie jak największej liczby drużyn i możliwie najwyższego międzynarodowego poziomu jakości, a nie odwrotnie. Na przykład Krynicy Zdrój ma dość dużą arenę hokejową, ale ponieważ dołączenie do THL jest zbyt drogie, nie ma tam profesjonalnej drużyny hokejowej.

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-25 23:29:34

      Czy nie byłoby bardziej opłacalne w dłuższej perspektywie dla polskiego hokeja, THL, pomóc Krynicy Zdrój i nie pobierać tak wysokich opłat za umożliwienie im posiadania drużyny hokejowej? To samo tyczy się Warszawy. Wszystko dzieje się wbrew logice i nie myślcie, że to nie przypadek. Także ci anonimowi ludzie, którzy mnie tutaj atakują.

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-25 23:58:21

      Na przykład pojawiła się szansa, aby w Opolu zagrała profesjonalna drużyna z Ukrainy. Dlaczego tak się nie stało?

    • Tomunio82
      2024-05-26 00:05:13

      Sprawdz przyjacielu wyniki ostatniej druzyny w THL. W Polsce jest 100 zawodnikow nadajacych do gry... Liga Open Nas ratuje!!

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-26 00:28:27

      @Tomunio82 Jaka liga otwarta/open league? Osobiście wolę MHL od THL, ponieważ nie widzę sensu utrzymywania ligi składającej się tylko z 9 drużyn. To jest po prostu bardzo nudne.

  • franek_dolas
    2024-05-25 23:49:57

    Widzę Panowie że ekspercką wiedzą bijecie Grutha i Czerkawskiego z innego artykułu.
    Może zamiast pogrywać Ferdynanda Kiepskiego zakasajcie rękawy i naprawcie związek orwz cały polski hokej bo na razie to marszczycie publicznie Freda

    • kijek
      2024-05-25 23:55:53

      Tak za [****]? Nie dzięki. Takie umiejętności (mówię tu o umiejętnościach menadżerskich, marketingowych, sponsoringu sportowego i mediów) rynek pracy wycenia na konkretne pieniądze. Nie wydaje mi się, żeby PZHL było stać na kogoś takiego.

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-26 00:04:58

    @Kijek, dlaczego PZHL nie zbierze po prostu 4% zysków z drużyn w PZHL, zamiast żądać na przykład 400 000 złotych z góry za dołączenie do ich 9-zespołowej ligi?

    • Tomunio82
      2024-05-26 00:13:16

      Bo zawsze SA straty.., i ciezko ze strat pobierac zyski. ..kapiszi Polska???

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-26 00:22:00

      @Tomunio1982 Oczywiście nie masz zysku w swojej lidze hokejowej, jeśli masz w lidze tylko 9 drużyn, w których GKS gra z Tychami, a rozegranych jest tylko 40 meczów. Mecz hokejowy Łódź z Warszawą czy Gdańsk z Krakowem przyniósłby o wiele większy rozgłos w kraju niż Sanok z Jatrzebiem.

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-26 00:34:38

      Trudno też mieć zysk, jeśli jeszcze przed sezonem trzeba zapłacić kilkaset tysięcy złotych, żeby grać w 9-zespołowej lidze.

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-26 00:09:51

    Twierdzenie, że w Polsce nie da się mieć silnego hokeja i ligi ze względu na podatki czy coś, nie ma sensu, gdy w Polsce jest jedna z najsilniejszych profesjonalnych lig piłki ręcznej i siatkówki, a także niezła liga koszykówki i piłki nożnej.

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-26 00:13:24

    Krytykuję Czerkawskiego i Grutha, bo oni sami grali w ligach hokejowych jako obcokrajowcy i nikt nie mówi dziś, że hokej amerykański, szwajcarski, kanadyjski i szwedzki teraz przez nich cierpi.

  • Patrick Albert Dole
    2024-05-26 08:30:55

    Oto jak sprawić, by THL był opłacalny przy 60 meczach w sezonie i 60-70% zawodników z zagranicy: 1. Cracovia („Rocha” +TAURON Arena) 2. Gdańsk 3. Łódź Fabrykanci (Zgierz+Atlas Arena) 4. Gliwice (PreZero Arena) 5. Warszawa, Hala Torwar (stara duża na 4000 widzów) 6. Krynica Zdrój 7. Opole 8. GKS Katowice (duży spodek) 9. Unia Oświęcim 10. Nowy Targ 11. Bytom 12. Sosnowiec 13. Sanok 14. Toruń 15. Jastrzębie Dzięki temu Polska miałaby jedną z najsilniejszych lig w Europie Dodałbym do tej ligi także drużyny litewskie: 16. Wilno 17. Kowno 18. Elektrenai W przyszłości 19. Lublin 20. Wrocław 21. Białystok 22. Poznań 23. Bydgoszcz

  • lukasosw
    2024-05-26 09:49:26

    Przerabiamy to samo w kółko.
    Liga Open => brak Polaków w składach => brak dobrych zawodników w kadrze => słabe wyniki kadry => wprowadzamy limity obcokrajowców => poziom ligi spada => polscy zawodnicy są przepłacani => nie mamy szans na sukcesy klubów za granicą => na lodowiska przychodzi mniej kibiców, bo nie ma co oglądać => mniej chętnych sponsorów na mierną promocję => mniej kasy w budżetach => zamykanie klubów hokejowych => coraz mniej zawodników w PL => Więc... wprowadzamy Ligę Open. Tak się to niestety toczy od wielu lat.

    • lukasosw
      2024-05-26 10:00:18

      Wydaje mi się, że celem jest zawsze mocna liga, mocne zaplecze, dobre perspektywy dla młodych graczy, mocna reprezentacja. Dlatego też nie do końca mogę się zgodzić, bo szkolenie tak - jak najbardziej, tylko żeby zwiększyć ilość juniorów, potrzebna jest większa dostępność lodowisk, a także jakieś perspektywy na przyszłość dla tych zawodników. Podam przykład skoków narciarskich, gdzie sukcesy Małysza napędziły i przyspieszyły rozwój wielu zawodników, tak samo sukcesy siatkówki napędzają tą dyscyplinę. Więc w przypadku hokeja sukces na arenie międzynarodowej - reprezentacji lub klubu, byłby być może pierwszym bodźcem. Po drugie powstało sporo tych zimowych orlików, być może kluby powinny zainteresować się aby w sąsiednich miastach wynająć tak Orlik, posłać tam paru zawodników na prezentację, mini mecz, a także zapewnić np. bezpłatne lekcje jazdy na łyżwach lub trening hokeja dla młodych i wyłuskiwać najlepszych do klubu.

    • lukasosw
      2024-05-26 10:07:39

      a z bardziej wyimaginowanych pomysłów, spróbować poprzez Ministerstwa wprowadzić do szkół chociażby podstawowe kursy jazdy na łyżwach, a dla zainteresowanych możliwość gry w hokeja. Tutaj dochodzimy już do chęci klubów na przejęcie takich zawodników i możliwości ich szkolenia, przede wszystkim potrzebne są pieniądze na sprzęt aby odciążyć rodziców, zapewnić plan rozwoju i przygotowania zawodnika do gry za pare lat na profesjonalnym poziomie. Całe rozgrywki juniorskie, a także mocne zaplecze i np. klub satelickie gdzie Ci zawodnicy będą się ogrywać.

  • Donatello
    2024-05-26 10:24:57

    Ograniczanie liczby obcokrajowców to zabieranie się do problemu od du.py strony. Co z tego, że w składzie będzie miejsce dla młodych Polaków? Poziom ich umiejętności podniesie się przez sam fakt gry w ekstralidze? Pan Henryk sam wspomniał o braku zaplecza i to to jest kluczowym problemem, a nie Finowie grający przewagi (zresztą po tym turnieju chyba nikt nie ma wątpliwości dlaczego obcokrajowcy grają przewagi w klubach).
    Ograniczenie liczby obcokrajowców zmieni tylko to, że w lidze znów będą rządziły dwa kluby skłonne płacić wygórowane kontrakty najlepszym polskim grajkom, poziom ligi poleci na łeb na szyję, kadra pewnie wyląduje w 1B, zainteresowanie kibiców hokejem znów spadnie.
    A szkolenia jak nie było tak nie będzie.

  • rawa
    2024-05-26 12:06:26

    Mistrzostwa za chwilę się skończą. Mariusz, Henryk Gruth i my sobie chwilę po.pierd.olimy i na tym się się skończy nasz hokejowa przyszłość. Za rok znowu zawalczymy o utrzymanie w niższej dywizji i znowu sobie po.pier.dolimy a Patrick wybuduje nam z kolegą kolejnych 10 lodowisk tym razem na ścianie zachodniej;)

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-26 16:06:22

      Zbieram pieniądze.

    • Tomunio82
      2024-05-26 18:11:36

      Patrick wyslij namiary na zrzutke.
      Dla Dziubinskiego w ciagu kilku dni byla kasa...
      Jest pomysl.
      Robmy cos , Bo "oni" nic nie zrobia...
      Jest jakims prawnik w srod komentujacych? Bierzmy sie za nich!!!

  • Tomala24
    2024-05-26 20:53:15

    Rozwiązać PZHL? Dobry pomysł, ale przyniesie szkody. Oni są niezależni jak PZPN. Kiedyś Ś.P Minister Dębski zawiesił PZPN i UEFA I FIFA zagroziły wykluczeniem klubów i reprezentacji ze wszystkich rozgrywek jak nie odwiesi.
    I co wtedy. Nawet jak sie wybierze nowychprzywrócą nas to bedziemy w VI dywizji. Bo trzeba zaczac od dołu, ale może odbilibysmy sie od dna. Sparingi mozna grac.
    Czy IIHF pozwoli wybrać nowe władze.? Tu nie ma zwiazków okregowych jak w PZPN to jak sie wybieraja.
    Wprowadzić ustawe o limicie kadencji dzialaczy? Ingerencja w niezalezną organizacje.
    Ktoś napisał . ,,Czerkawski raz załatwił trenera to się to zarządowi nie podobało co chciał robić i go szybko wywalili'' .
    O kogo chodzi i co chciał zrobić.
    Szkoda spadku bo utrzymanie to sukces a sukces przyciaga sponsorow.
    Jeszcze jedno niektorzy nie chca grac dla Polski, chociaż urodzeni i trenowali w Polsce.
    Niemcy i Słowacja

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-27 12:08:18

      @Tomunio1982 @Tomala24 Musimy spotkać się osobiście, sporządzić oficjalny biznesplan, oficjalną stronę internetową, pozyskać prawników i inwestorów. W tej chwili nie mieszkam w Polsce, ponieważ zarabiam za granicą na takie projekty. Moglibyśmy zacząć od grupy WhatsApp. Ja osobiście potrzebuję lodowiska niedaleko mojego gospodarstwa we wschodniej Polsce, bo inaczej umarłbym z nudów i zostałbym alkoholikiem. Dołączamy do ligi białoruskiej (nie obchodzi mnie to) lub tworzymy hokej na własnych zasadach. IIHF zachowuje się jak mafia, niczym Komisja Europejska. PZHLexit/Polexit

    • Patrick Albert Dole
      2024-05-27 12:18:40

      Wiecie dlaczego PZHL nie robi nic, żeby mieć w Polsce więcej lodowisk i profesjonalnych drużyn? Dzieje się tak dlatego, że boją się utraty kontroli.

© Copyright 2003 - 2025 Hokej.Net | Realizacja portalu Strony internetowe